Loop, gateway, wayfinding, stedsidentitet, code of conduct….
Blot et lille udsnit af de mange engelske udtryk interesseorganisationen Kystlandet og de tre kommuner rundt om Horsens Fjord er beriget med af konsulentfirmaet bag rapporten ”længe leve fjorden”. Måske er det derfor en god idé at tage en engelsk dansk ordbog med, når lokalrådet for Alrø og lokalrådet for Ørting Falling 13. august skal til møde med Kystlandet og politikere fra Odder kommune. Den del af rapporten, der omhandler Gateway Alrø, er indarbejdet i kommunens planstrategi, og begge lokalråd har gjort indsigelser mod planen, ligesom de har klaget over, at de ikke har været tilstrækkeligt hørt.
DÅRLIGE VEJE FORBIGÅS I STILHED
Gateway Alrø indebærer, at området, hvor surferne i dag holder til, skal omdannes til et sejlsportcenter med servicefaciliteter og en parkeringsplads til 60 biler. Kystlandet og kommunen mener, at antallet af turister på øen skal vokse med 5 – 10 procent hvert år. Men i hverken plan eller rapport står et ord om de veje, turisterne skal ledes ud på, for at komme til øen – og heller ikke om vejene på øen. Alle veje er smalle og i dårlig stand. Desuden har de et dårligt udsyn, så de er farlige for både cyklister og gående men også for bilister. Det får følgende salut med i Alrø-lokalrådets indsigelse:
” At man ønsker at sende endnu flere turister ud på områdets veje – veje, der er i urimelig dårlig stand pga. af mange års utilstrækkelig vedligeholdelse fra kommunalt hold, veje som i forvejen er belastet til langt over bristepunktet af biler, busser, traktorer, motorcykler, cyklister, gående – vidner om manglende indsigt i områdets trafik- og vejsituation. Det er overhovedet ikke velovervejet”.
GATEWAY AMSTRUP
Lokalrådet for Ørting-Falling har omdøbt Gateway Alrø til Amstrup Gateway, fordi det skal være på Amstrup-siden. Den hører under Ørting-Falling.
Rådet peger i indsigelsen på, at der vil være store problemer med både trafik og veje, hvis antallet af turister skal vokse med 5 – 10 procent hvert år. ”Vi har flere små byer, som besøgende skal igennem for at komme til Gateway. Ålstrup og Amstrup bare for at nævne de to nærmeste. Ingen af disse landsbyer er vejmæssigt i stand til at magte den mængde trafik, som vil komme igennem”.
Lokalrådet har også en besked til Horsens kommune, der ”annoncerer i ”Fjorden rundt”, at der findes stier hele vejen ud til cykelfærgen på Alrø”. Det er overhovedet ikke korrekt.
BESKYTTEDE NATUROMRÅDER
Turisterne skal lokkes til Alrø på grund af øens natur. I planen står, at man vil tage hensyn til naturen og de beskyttede områder. Men det er i direkte modstrid med indholdet af samme plan, fortæller lokalrådet kommunens embedsværk og politikere.
Alrø er udpeget som EU-habitatområde, EU-fuglebeskyttelses-område og Ramsarområde. Det betyder, at planter, dyr og naturtyper i stort omfang er beskyttede. Og der er også forbud mod færdsel på småøerne kaldet Alrø Poller, som er de sandbanker, der ses meget klart, når man har passeret den første gård tæt på dæmningen. De er ynglepladser for masser af fugle. Også Lerdrup bugten er beskyttet. Store dele er Ramsarområde. Dvs. et internationalt beskyttet vådområde med mange vandfugle.
Området i Lerdrup Bugt Vildtreservat er fredet og Natura 2000-habitatområde, så det skal beskyttes mod nye aktiviteter, der kan skade naturen i områderne. Myndighederne er derfor underlagt særlige krav og betingelser, når der skal træffes afgørelser eller vedtages planer, der kan påvirke Natura 2000-områder.
Det tager konsulenterne rimeligt let på. Når bare folk bruger kajak eller sejlskib, er beskyttelsen opretholdt, fremgår det af ”længe leve fjorden”. Og skilte kan fortælle om ”code of conduct” – det andre kalder regler for almindelige opførsel.
”Det harmonerer slet ikke med, at man i samme åndedrag vil tiltrække og lukke flere mennesker direkte ind i den følsomme, enestående og fredede natur i Lerdrup Bugt Vildtreservat med Alrø Polder”, skrev øens lokalråd.
Naturfredningsforeningen ser heller ikke lyst på Gateway Alrø. I foreningens indsigelser mod kommunens planstrategi står: “Vi har med gru set, at planerne om Gateway Alrø indgår i planstrategien.…Vi er absolut ikke tilhængere af, at omdanne en stor del af stranden til parkering og lade dæmningen indgå i en form for havneanlæg. Det vil være i direkte karambolage med fuglebeskyttelsesområdet og i strid med strandbeskyttelsen”.
Veje, trafik, borgerindflydelse – eller mangel på samme, naturbeskyttelse, stier der kun findes i kommercielle fantasier, kommunens pligter.… Der er nok at tage fat på, når de to lokalråd skal mødes med kommunalpolitikere og embedsmænd 13. august. Lokalrådene vil sikkert også gerne have at vide, hvorfor de ikke er blevet inddraget i hverken dette eller andre af kommunens projekter.
Læs tidligere artikler om planerne i rapporten “Længe leve fjorden”:
Alrødæmningen skal udbygges med cafe-område og oplevelsesrende
Konsulenterne glemte, at der ikke er meget at opleve med “tørre fødder“
Lokalrådet: Alle de engelske udtryk mudrer billedet og karikerer budskabet