Der går et spøgelse rundt på landets rådhuse og messer ord som facilitere, processer, innovation, italesætte, samskabelse, værdiskabelse, borgerinvolvering, projektmagere, borgerdeltagelse…. En industri af konsulenter følger lige i hælene på spøgelset og gentager alle dets mange ord, sætter dem ind i rapporter og det, der på rådhusene kaldes strategier, for til sidst at ordene ind på slides, der kan vises i hastig rækkefølge.
I Odder kommune kan spøgelset nu tilføje ord som loop, gateway, wayfinding, stedsidentitet, wayfinding koncept„„ for nu er vi alle beriget med endnu en rapport udarbejdet af et konsulentfirma – ”Længe leve fjorden”. Den handler om Horsens Fjord, og er udarbejdet for Kystlandskabet og de tre kommuner – Odder, Hedensted og Horsens.
FEM TIL 10 PROCENT HVERT ÅR
I indledningen, som er underskrevet af de tre borgmestre, hedder det, at der er tale om en udviklingsplan, som ”danner grundlag for, at alle – også i fremtiden – kan nyde fjordens fantastiske natur”. En plan, der ”skal udvikle Horsens Fjord som naturområde og oplevelsestilbud”.
Og videre: ”Det er ikke en opgave, som den enkelte virksomhed, forening eller borger kan løfte alene. Det kræver derimod en strategisk prioritering og planlægning, hvor opbygningen af turismeegnet infrastruktur af høj kvalitet sker i samspil med kommercielle investeringer og det offentliges interesser”.
Mængden af turister skal hvert år stige med mellem fem og ti procent.
Det underlige er, at fjordens tilstand kun berøres med et par linjer. Den er også rimelig bedrøvelig, så en sådan omtale tiltrækker næppe turister. Hvor galt det står til, bliver omtalt onsdag i den næste artikel om ”udviklingsplanen”, der også vil berøre planerne for Åkærdalen, Uldrup bakkerne, Gyllingnæs og Lerdrup Bugten, som hører til i vores område. Her skal det handle om planerne for Alrø.
AUTOCAMPERE OG HUL I DÆMNINGEN
God plads til autocampere, terrasse med café hægtet på dæmningen, sejlsport center, en parkeringsplads med plads til 60 biler, cykelsti over dæmningen, flere muligheder for overnatning, glamping, lettere adgang fra Sondrup til øen, og hul i dæmningen, så kanoer kan sejle rundt om øen og de beskyttede fugleområder.
Det er blot nogle af projekter, som planen vil påføre Alrø. De fleste koncentreret om området ved dæmningen. Og her er tænkt på det hele. Når der er slået hul i dæmningen, kan turisterne nemlig fra terrassen – eller plateauet, som den kaldes i rapporten – via en nedgang ”opleve vandet helt tæt på uden selv at få våde fødder”. Der skal laves en “oplevelsesrende i vandniveau”
Ib Krause Kjær, formand for lokalrådet på Alrø, siger, at ganske vist kaldes rapporten en udviklingsplan. Men dybest set handler den om at kommercialisere Horsens Fjord. Han kalder planen både snæversynet og inkompetent.
”SNÆVERSYNET OG INKOMPETENT”
”Jeg kalder det snæversynet, når planen kun har ét for øje – nemlig at øge antallet af turister. Og jeg synes, planen er inkompetent, fordi den skøjter let – men ikke særlig elegant – hen over konsekvenserne for beboerne, og infrastrukturen – og ikke mindst naturen. Undskyld mig, men man er altså inkompetent, hvis man i alvor mener, at det er en god idé at endnu sende flere mennesker ind i et beskyttet og i forvejen følsomt naturområde”.
FORBUD MOD FÆRDSEL
Alrø er udpeget som EU-habitatområde, EU-fuglebeskyttelses-område og Ramsarområde. Det betyder, at planter, dyr og naturtyper i stort omfang er beskyttede. Og der er også forbud mod færdsel på småøerne kaldet Alrø Poller, som er de sandbanker, der ses meget klart, når man har passeret den første gård tæt på dæmningen. De er ynglepladser for masser af fugle. Også Lerdrup bugten er beskyttet. Store dele er Ramsarområde. Dvs. et internationalt beskyttet vådområde med mange vandfugle.
Men når bare folk bruger kajak eller sejlskib, er beskyttelsen opretholdt, fremgår det af ”længe leve fjorden”. Og også når skilte fortæller om ”code of conduct” – det andre kalder regler for almindelige opførsel.
HØJT SKAL VÆRE HØJERE
Området ved dæmningen bliver i dag brugt af surfere på den ene side og af lystfiskere på den anden side, selv om der ikke er mange fisk at komme efter.
Men når det skal være ”Gateway Alrø”, skal der laves om på de mere stilfærdige aktiviteter. Dæmningen skal som sagt forsynes med en stor terrasse med plads til café, picnicborde m.v. Men – som der står i rapporten – ”ved at placere faciliteter på et område, der allerede har et højt aktivitetsniveau, forventes det heller ikke, at aktiviteten vil påvirke området yderligere. Tværtimod vil code of conduct for beskyttelsesområder kunne formidles bedre til brugere på vand”.
FLERE SOMMERHUSE OG TELTPLADSER
Der er også kig på ”mulighed for udvidelse af det eksisterende sommerhusområde ved Amstrup, hvor der er et uudnyttet sommerhusområde. Dette kan styrke både privat og kommerciel overnatning i området. Området bør generelt understøttes med både primitive shelters og teltpladser samt kommerciel overnatningskapacitet i mindre og gerne naturnære enheder”. Men heller ikke det forventes at påvirke området.
Konsulentrapporten fortæller også, at på den nordlige del af øen ”er der potentiale for at udvikle mere natur i landskabet i samarbejde med områdets lodsejere”. Det er bl.a. de områder, hvor der i dag går køer og græsser helt ned til vandkanten. Hvor lodsejerne lader være med at dyrke jorden, kommer ny natur, får vi fortalt.
FARLIG FOR CYKLISTER OG GÅENDE
Vejen gennem Alrø er allerede i dag usikker for cyklende og gående. Den er smal og bugtet med dårligt udsyn. I Amstrup klager boerne allerede nu over den trafik, der kommer gennem den lille landsby, når busser og biler er på vej ned mod dæmningen til Alrø. Vejen er heller ikke egnet til de cyklister, som de tre kommuner og Kystlandet mener, i endnu større tal skal tage vejen til og fra øen. Asfalten har en skarp kant og vejen er så smal, at det kniber for to biler at passere hinanden. Derfor er den farlig for cyklende og for den sags skyld også for gående. Hvert år lægger kommunens folk sand i vejkanterne. Men dels er det hurtigt kørt ned af biler, der skal passere hinanden – dels gør sand det endnu sværere for cyklister.
VI ER IKKE IMOD TURISTER
”Øens infrastruktur er allerede i dag udfordret af de turister, der kommer på besøg specielt om sommeren”, siger Ib Krause Kjær, lokalrådets formand. Hvordan den så skal klare en stigning i antallet på fem til ti procent om året, melder historien – eller rapporten – ikke noget om – bortset fra, at der skal laves flere vandre- og cykelstier. Vi er ikke på Alrø imod turister, og deler gerne naturen, for den er enestående, men den er også sårbar, og der er en mening med, at den er beskyttet. Øen kan ikke holde til mange flere besøgende, end dem der allerede kommer”.
Rapporten ”Længe leve fjorden” kan læses her – og pixibogs-udgaven her