”I er bare SÅ gode, og jeg er SÅ stolt af jer”
En gruppe børn, der har trænet med at få dansetrin og sang til at følges, bliver sendt tilbage til deres klasser. Der varer ikke så længe før de skal have det helt på plads. For 8. Februar opfører 0. til 6. klasse på Margrethelyst Friskole Catwalk, en musical for unge stemmer. Den er skrevet af musiklærer Tina Buchholtz, og det er også hende, der instruerer.
Eleverne går fra skolens aula to tommer over ret, som det hedder i et gammelt udtryk, når stoltheden er synlig.
MUSIK – FRA VUGGE TIL GRAV
Musik fylder meget på Margrethelyst Friskole og Børnehave.
”Jeg kan huske, da vi begyndte”, siger Tina B., som hun kaldes i dagligdagen. Den daværende skoleleder sagde: ”Musik er jo ikke for de små. Musik er vel mest for de ældste klasser”.
HA udbryder hun og knalder den flade hånd ned i bordet. ”Musik og sang er fra du er født til du dør”.
Skolen har to kor. Holder sommer- og julekoncerter for alle i lokalområdet og så er der musical, som den der øves nu.
UNDERVIST I 38 ÅR
Tina B. Begyndte at spille klaver, da hun var 7 år. Og hun har undervist siden hun var 18. Hun har læst musikvidenskab på Århus Universitet, og siden uddannet musiklærer på Det Jyske Musikkonservatorium. Hun har undervist på universiteter, underviser på efteruddannelse for musiklærere, instruerer gospelworkshops, og hun skriver musicals og historier, der kan bruges i musikundervisning. Og så er hun altså også musikdirektør, som ungerne kalder hende, på Margrethelyst.
OPMÆRKSOMME PÅ ANDRE
”Musik har en egen værdi”, siger hun. ”Men når børnene arbejder sammen om musik, udvikler den også meget mere end dens egen værdi. Det kræver, at de er lydhøre, at de kan samarbejde og at de giver af sig selv. De skal også i dén grad være opmærksomme på de andre”.
Tine B. Bruger både hænder og arme til at understrege betydningen af hver eneste af kravene til børnene. Og så skal der lige kaldes på en dreng, der er på vej ud i skolegården uden at have jakken lynet op, før hun kan gå videre. ”Ooop med den – det er alt for koldt”.
”For det enkelte barn betyder musikken noget både personligt og socialt. Barnet lærer at udtrykke sig – det bliver både hørt og set som den, det er – og tør være det”, siger hun.
DE TØR STILLE SIG OP – UDEN VIDERE
De ældste hører musik på YouTube. Og selvfølgelig skal vi trække deres favoritter ind i undervisningen.
De ved godt, at musikken kan vi ikke klare. Men vi kan klare sangen, og det gør vi så.
Jeg oplever, der er kamp om mikrofonen. Jeg kan sige: Vil du ikke spille trommer? Nej, jeg vil synge. Det er jo forrygende. Og håndfladen kommer igen ned i bordet og hun læner sig frem: ”De tør stille sig op og synge – bare sådan uden videre”.
Så skal hun lige hilse på børnehavebørnene, der med hinanden i hånden kommer gående gennem skolens Aula på vej til gymnastiksalen.
”Hvis vi skal snakke om min mission her på skolen, så er det at understøtte vækstbetingelserne for det musiske samvær, som vi allerede har her.
Eleverne synes, det er fedt at optræde sammen – og at nå et fælles resultat, der er godt”.
CATWALK – LIGE OM LIDT
Lige nu er det musicalen Catwalk, 0. – 6. Klasse øver på. Den har roller. Og ikke alle kan have hovedrollen.
”Jeg plejer at fortælle børnene, at hovedrollen løfter – men ensemblet, som de fleste er med i, trækker forestillingen. Og de finder jo hurtigt ud af, at ensemblet får meget mere tid på scenen end hovedrollerne”, siger hun og slår en høj latter op.
Catwalk, der er en sammenblanding af Snehvide og de syv dværge og Askepot – men ført op til nutiden – skal opføres 8. Februar. ”Og det er jo liiiige om lidt”, siger Tina. Og tørrer sig over panden ved tanken om hvor meget, der stadig skal øves. Men først skal hun liiiige om lidt til Skive for at undervise musiklærere på efteruddannelse.