Katja Ivesøe opstiller for Radikale Venstre til kommunevalget d. 16. nov. Valget af parti må være en familiesvaghed, for hendes bror er formand for partiet i Odder. Hun bor i Gylling – i ”Tøsehuset”. Navnet, fordi hun flyttede ind her i 1999 sammen med sine nu voksne døtre. Hun har været engageret i flere foreninger gennem årene både i Odder og siden lokalt i Gylling bl.a som formand for Borgerforeningen. Hun var også i sin tid med til at starte lokalrådet i landsbyen. Katja lægger ikke skjul på, at hun mener, der er plads til forbedringer i politikernes behandling af forholdene for beboerne i landdistrikterne. Odder Kommune er både land og by. Hun lægger heller ikke skjul på, at bliver hun valgt ind i det, der fra 1. januar næste år skifter navn fra byråd til kommunalbestyrelse, vil hun have blikket stift rettet mod børn og unge. Og specielt den voksende gruppe, der har store udfordringer.
”Jeg har arbejdet med specialundervisning i 30 år, så selvfølgelig vil jeg i det politiske arbejde trække på mine erfaringer. Jeg kender om nogen konsekvenserne af den førte politik. ”Men som radikal er jeg selvfølgelig også levende interesseret i alle spørgsmål vedrørende klima og den grønne omstilling”, siger Katja. ”Vi har et stort ansvar her for de næste generationer. Det er slet ikke til diskussion”. Jeg vil arbejde for at forbedre den kollektive trafik – især fra landsbyerne, og for øget støtte til de mange foreninger”.
SKRIVEBORDSARBEJDE
Katja hører til de mange, der mener at folkeskolereformen fra 2014 var dømt til at blive en fiasko. ”De lange skoledage må være udtænkt bag et skrivebord af mennesker, der ikke kender dagligdagen. Og al den snak om inklusion af børn, der har særlige udfordringer, ser måske pænt ud plottet ind i et excel-ark. Men virkeligheden er en hel anden, og alt for mange af de børn er blevet tabere”.
Radikale Venstre stemte for loven i sin tid. ”Jo, men det er tilladt at sige, at man tog fejl, og den indrømmelse har mange skolefolk ventet længe på”, siger Katja. ”Og fordi det altså var en fejl, har en arbejdsgruppe med MF Marianne Jelved og skolepolitisk ordfører Lotte Rod i spidsen arbejdet med forslag til ændringer. Arbejdet har involveret og engageret diverse skolefolk, ledere, anerkendte psykologer, politikere, professorer og alverdens eksperter på hele børne- og uddannelsesområdet.
”Jeg har ivrigt fulgt med i de mange online sessioner og debatter gennem hele foråret, bidraget i forskellige fora og tænkt mange tanker undervejs. Nu skal de sidste tråde samles, og så bliver det radikale udspil præsenteret for de øvrige partier i Folketinget. Vi kan og skal rette op på den fejl, skolereformen var og er. Og vil vi, så kan vi få landets bedste folkeskole i Odder”. Men skole skal laves med dem, der i den, og ikke henover hovederne på dem!
LAD OS FÅ EN SPECIALSKOLE
Antallet af børn i Odder, der har en diagnose som f.eks. autisme, er vokset.
”De børn har krav på skoletilbud, der er tilpasset netop deres udfordring. De har brug for at være i mindre grupper. De har brug for en hverdag, der er skemalagt ned i den mindste detalje. Og mange kan slet ikke overskue at være på den store skole”, siger Katja. ”Stod det til mig, forsvandt ordet inklusion for netop de mest udfordrede børn, for i dag betyder det, at de børn skal presses ind i flertallets fællesskab. Det er på tide, at vi får en specialskole i Odder, som er indrettet til de børn. Inden så længe bliver lægehuset på Th.Køhlsvej ledigt, når vi får Sundhedshuset ved VitaPark. Den bygning kan meget nemt ændres til en god skolebygning”.
VI HAR IKKE EN HANDICAPPOLITIK
Efter hendes mening mangler kommunen en handicappolitik. Det er ikke nok med luftige målsætninger.
”Vi ser jævnligt, at forældre står frem i medierne med deres personlige erfaringer og frustrationer over sagsbehandlingen. Det viser, at det er nødvendigt med en klar og tydelig handicappolitik, der fastlægger den procedure, der skal ligge forud for enhver sagsbehandling. Det nytter ikke, at vi står med et billede af, at alt er mere eller mindre tilfældigt, når det gælder de børn og unge. At deres behandling afhænger af sagsbehandleres og andres velvilje. Medarbejderne alle steder vil gerne arbejde professionelt – men det kræver, at de har fastlagte retningslinjer at arbejde efter”.
EN SKOLE – EN LEDER
Efter Katja Ivesøes mening skal vi have skolestrukturen ændret, så hver eneste skole i kommunen har egen leder. At skoler skulle deles om en leder var en spareøvelse, der er gået ud over arbejdsmiljø og arbejdsglæde – og der er ikke sparet noget. Eventuelle besparelser er ædt op af flere mellemledere.
”Vi skal væk fra topstyring og ugennemsigtig ledelse. Hver skole i Odder Kommune har krav på at have egen beslutningsdygtige og nærværende skoleleder, som vil inspirere og tage ansvar for udvikling af egen skole i tæt samarbejde med personale, forældre og elever”, siger Katja.
VI MANGLER UDDANNELSER
Også de unge har Katja Ivesøes opmærksomhed.
Katja Iversøe forstår ikke, at Odder kommune ikke har satset mere på ungdomsuddannelserne. ”Vi har gymnasiet, og det er fint. Men hvad med de mange unge, som gerne vil have en faglig uddannelse? Med så mange virksomheder, som vi har, kunne praktikpladserne sikres lokalt”.
PÅ TIDE MED DET UNGDOMSHUS
”Vi mangler steder, hvor de unge kan være på deres egne betingelser. Vi har i årevis snakket om et ungdomshus. Men det er blevet ved snakken. Det er på tide, vi gør noget ved det. Jeg så gerne, at de unge f.eks. fik del i Remisen på Lundevej i Odder. Her er plads til en masse aktiviteter. Jeg ved godt, at der har været holdt vellykkede koncerter på området – og at der vil komme flere, men dem er der også andre muligheder for.
Vi har i bl.a. Gylling, Ørting og i Odder haft problemer med grupper af unge, der samles forskellige steder, og efterlader dem med rod og skader. Det er træls. Men hvor skal de unge være? Vi har ungdomsskolen på Parkvejens Skole, men vi har ingen decideret klub. Unge fra landsbyerne er bare låst af dårlig kollektiv trafik. Men det gælder jo desværre ikke kun de unge. Det gælder også ældre mennesker. Så det er absolut et problem, som en ny kommunalbestyrelse bør tage op”.
LIGE MULIGHEDER
Katja mener, at der skal være lige muligheder – hvad enten man bor i Odder by eller i oplandet. ”Vi har set, at børnehave og skole er blevet lukket i Ørting – og det burde aldrig være sket. Men som folkeskolereformen – der kan rådes bod på det, hvis politikerne tør sige: ”Vi tog fejl. Vi skulle spare – og så var det letteste at skære institutioner fra”. I oplandet er et væld af engagerede mennesker, der får tingene til at ske – som finder pengene ved egen indsats. Jeg vil gøre, alt jeg kan, for at støtte dem”.