“Der kom ikke så meget ud af det. Men de lyttede til os, og der var enighed om, at dialogen fremover skal prioriteres. Vi fik også at vide, at rapporten ”Længe leve fjorden” kun er et idékatalog. Men så kan det jo undre, at en af hovedideerne allerede er indarbejdet i kommunens planstrategi”.
Ib Krause Kjær, formand for Lokalrådet på Alrø, samler op på det møde, der blev holdt mellem Kystlandets direktør, formanden for udvalget Klima & Plan Kresten Bjerre – og medlemmerne af to lokalråd. Nemlig det for Alrø og det for Ørting Falling.
GRUND TIL UTILFREDSHED
Begge lokalråd har gjort indsigelser mod kommunens planstrategi, og de har ikke lagt skjul på utilfredshed med ikke at være inddraget i projektet, som turistorganisationen Kystlandet og de tre kommuner – Odder, Hedensted og Horsens – står bag, fordi de vil hente flere turister til området. Få flere mennesker ud i naturen, som det hedder.
Lokalrådene har grund til at være utilfredse med ikke at være inddraget, for det fremgår af kommunens hjemmeside, at ”ideen med lokalrådene er, at borgerne skal opleve reelle muligheder for at blive inddraget, og få indflydelse på lokalområdet”.
INKOMPETENT RAPPORT
Det er ikke kommunernes embedsmænd, der har lavet rapporten ”længe leve fjorden”. Det blev et konsulentfirma hyret til at tage sig af. Ib Krause Kjær har kaldt firmaets arbejde både inkompetent og manipulerende. ”Det var Kystlandets direktør da ked af at høre”, siger han. ”Men det står jeg ved. Rapporten bærer nemlig præg af, at konsulenterne hverken kender øen Alrø eller de veje, der fører til dæmningen”.
En af dens ”idéer” er allerede inddraget i kommunens planstrategi. Nemlig Gateway Alrø. På trods af at det er en plan, der rækker ind i Amstrup, som er en del af lokalrådet for Ørting Falling, har rådet ikke været inddraget i projektet og processen, hvilket blev beklaget på rådhus-mødet.
GATEWAY ALRØ
Gateway Alrø skal dække servicefaciliteter, information, et sejlsport-center og en parkeringsplads med plads til 60 biler, og det hele skal placeres ved dæmningens begyndelse. Der hvor surferne holder til i dag. Desuden skal et hul i dæmningen sikre, at kajak-og kanosejlere kan komme hele vejen rundt om øen. Danmarks Naturfredningsforening har allerede gjort kommunen opmærksom på, at det er i strid med strandbeskyttelsen: “Vi har med gru set, at planerne om Gateway Alrø indgår i planstrategien.… Vi er absolut ikke tilhængere af, at omdanne en stor del af stranden til parkering og lade dæmningen indgå i en form for havneanlæg. Det vil være i direkte karambolage med fuglebeskyttelsesområdet og i strid med strandbeskyttelsen”.
FARLIGE SMALLE VEJE
Vejene til og fra de små landsbyer, som turisterne skal igennem for at komme til Alrø, kan dårligt klare det pres, de allerede er udsat for i dag i sommerperioden. Og på øen er vejen både bugtet og for smal. Visse steder både før og på Alrø er det decideret farligt både at cykle og gå. To biler kan dårligt passere hinanden på vejen, og er der tale om en bil og en camper, er det helt galt. Der er eksempel på, at en ambulance ikke kunne komme frem, fordi der var campere og biler på vejen. Men vejenes tilstand forbigås i tavshed i rapporten ”Længe leve fjorden”. Horsens kommune fortæller endda turister, at der er en sti hele vejen rundt om øen. Den eksisterer dog kun i den kommunale fantasi.
NATUREN ER BESKYTTET
På samme måde gøres der i rapporten ikke meget ud af at fortælle, at store dele af Alrø og Lerdrup Bugten er beskyttede naturområder. Alrø er udpeget som EU-habitatområde, EU-fuglebeskyttelses-område og Ramsarområde. Det betyder, at planter, dyr og naturtyper i stort omfang er beskyttede. Og der er også forbud mod færdsel på småøerne kaldet Alrø Poller, som er de sandbanker, der ses meget klart, når man har passeret den første gård tæt på dæmningen. De er ynglepladser for masser af fugle. Også Lerdrup bugten er beskyttet. Store dele er Ramsarområde. Dvs. et internationalt beskyttet vådområde med mange vandfugle.
Men på trods af de dårlige veje og de store beskyttede naturområder mener Kystlandet og de tre kommuner, at antallet af turister til området skal vokse mellem fem og ti procent om året.
”Vi kan dårligt klare dem, der allerede kommer nu”, siger Ib Krause Kjær. ”Men efter mødet på rådhuset forventer vi, at lokalrådet og øens befolkning vil blive inddraget og hørt, før Kystlandet og de tre kommuner vil realisere flere af de ideer, rapporten indeholder”.