I det aller farligste kryds for cyklister, skal de fortsat dele asfalt med bilerne. For en ny cykelsti skal nemlig stoppe før krydset mellem Horsensvej og Gyllingvej. Der er ikke plads til den, skriver forvaltningen i bemærkningerne til forslaget om at anlægge en cykelsti gennem Ørting. Så ergo må den stoppe før det farlige kryds.
Det betyder også, at der ikke bliver tale om en sammenhængende cykelsti mellem Gylling og Odder, som der ellers var lagt op til i trafiksikkerhedsplanen.
Cykelstien er med i forslag til anlægsarbejder 2022 – 2025, og skal efter planen løbe i begge sider af Horsensvej. Den vil koste 3,5 mio kr. Så langt virker planen ikke molbo-agtig. Men det kommer den til, når forvaltningen skriver:
”Stierne kan ikke føres helt hen til krydset ved Gyllingvej pga pladsmangel”.
Cyklisterne skal altså på farligste sted ud på kørebanen, for at komme over på cykelstien på Gyllingvej – lige dér, hvor de heller ikke kan se de biler, der kommer fra Odder-siden. Men det overser forvaltningen i projektbeskrivelsen. Her hedder det, at ”etablering af cykelsti på Horsensvej vil sikre gode forbindelser i Ørting og binde det eksisterende stisystem bedre sammen – herunder forbindelsen til Odder”. Og videre:
”Målet er at opbygge sikre cykelstier langs de overordnede kommuneveje til bl.a. skolebørn”.
Men med denne cykelsti er målet kun at binde “bedre sammen”.
EN LAPPELØSNING
Næstformand i Lokalrådet for Ørting – Falling, Poul Henning Jensen, kalder projektet en lappeløsning. ”Man kan ikke bare lave et projekt, hvor stien stopper før krydset mellem Horsensvej og Gyllingvej, som er det farligste sted. Det må vi kræve, der bliver fundet en løsning på”, siger han – og gør opmærksom på, at ca 6.500 biler hvert døgn kører på Horsensvej – på Gyllingvej er det ca 1.900.
Lokalrådet får også klager over cykelstien mellem Ørting og Odder. Den har huller og revner, der gør den farlig. Og flere steder hænger grene fra træer så lavt, at de rammer cyklisterne i hovedet, hvis de ikke når at dukke sig.
Ifølge oplysningerne på Fælles Drifts hjemmeside, skal der være en fri højde på 2,75 meter på cykelstier.
“Vi må kræve en samlet løsning”, siger Poul Henning Jensen.