Odder kommunes planstrategi vidner om mangel på viden om hele vej- og trafiksituationen. Den går direkte imod, hvad politikere og embedsværk har sagt om hensynet til naturen, og den er lavet helt uden hensyn til – og uden inddragelse af – de beboere, der skal leve med planen.
Den besked har Lokalrådet på Alrø sendt til rådhuset i det høringssvar om planstrategi 2023, rådet har afleveret. Strategien fortæller om planerne for kommunen de kommende 12 år, og rummer – som Lokalposten tidligere har fortalt – et helt afsnit om, at flere turister skal sendes til Alrø. Bl.a. skal et område nord for dæmning udlægges til ”gateway Alrø” med servicefaciliteter, og 60 parkeringspladser.
” I den såkaldte ”udviklingsplan” bruges fine ord som outdoor, vision, content, gateway, code of conduct osv. Det er unødvendigt og ”udviklingsplanen” bliver ikke mere rigtig af, at den fyldes med overflødige engelske udtryk – det er kun med til at mudre billedet, forvanske fakta og karikere budskabet”, skriver lokalrådet.
”OVERHOVEDET IKKE VELOVERVEJET”
Alrø skal altså ifølge planen tage imod flere turister. Men der står intet om ændring af de veje turisterne skal ledes ud på, for at komme til øen – og heller ikke om vejene der, som de skal færdes på. Alle veje er smalle og i dårlig stand. Desuden har de et dårligt udsyn, så de er farlige for både cyklister og gående men også for bilister. Det får følgende salut med fra lokalrådet:
” At man ønsker at sende endnu flere turister ud på områdets veje – veje, der er i urimelig dårlig stand pga. af mange års utilstrækkelig vedligeholdelse fra kommunalt hold, veje som i forvejen er belastet til langt over bristepunktet af biler, busser, traktorer, motorcykler, cyklister, gående – vidner om manglende indsigt i områdets trafik- og vejsituation. Det er overhovedet ikke velovervejet”.
I MODSTRID MED PLANENS LØFTER
Turisterne skal lokkes til Alrø på grund af øens natur. I planen står, at man vil tage hensyn til naturen og de beskyttede områder. Men det er i direkte modstrid med indholdet af samme plan, fortæller lokalrådet kommunens embedsværk og politikere.
”Det harmonerer slet ikke med, at man i samme åndedrag vil tiltrække og lukke flere mennesker direkte ind i den følsomme, enestående og fredede natur i Lerdrup Bugt Vildtreservat med Alrø Polder. Området er Ramsarområde, samt Natura 2000-habitatområde og fuglebeskyttelsesområde. Det er stik imod Natura 2000-beskyttelsens ordlyd, ”at området skal beskyttes mod nye aktiviteter, der kan skade naturen i områderne”. Myndighederne er derfor underlagt særlige krav og betingelser, når de skal træffe afgørelse eller vedtage planer, der kan påvirke Natura 2000-områder. Der er en grund til adgangsforbud i det østlige Alrø og Alrø Polder fra 1. april til 15. juli”, skriver lokalrådet.
LØS CAMPER-PROBLEMET
Når flere mennesker skal færdes i den beskyttede natur, vil det betyde et øget slid. Og øens beboere oplever allerede nu en del problemer med udefra kommende, der blæser højt og flot på regler. Svaret på det er ifølge kommunen “code of conduct” – det andre kalder adfærdsregler – som skal være synlige. Det løser næppe problemet med de mange ulovligt parkerede campere. Trods gentagne henvendelser har kommunen ikke gjort noget for at komme beboerne i møde og løse problemet. I følge planstrategien skal der laves fire pladser til autocamperne. Men det forslår som en skrædder i helvede, mener lokalrådet, der gør opmærksom på, at der en sommerdag kan være 15 – 20 ulovlige parkeringer på Alrø og 10 – 15 campere i Amstrup.
TEORIEN HOLDER IKKE
Turister skal kunne sejle rundt om øen, ifølge planen. Derfor skal dæmningen gennembrydes, og det kan så – som en sidegevinst – også være med til at forbedre vandkvaliteten i fjorden. Og det er – som Lokalposten tidligere har beskrevet – tiltrængt. Men det er – ifølge lokalrådet – tvivlsomt, om denne enkle løsning vil have effekt på vandkvaliteten. Den vil kun være med til endnu flere kan sejle ind i og belaste den fredede del af fjorden. Hvis vand skal kunne flytte sig markant, kræves en niveauforskel, og den er der ikke. Tidligere målinger har vist, at den samtidige vandstand er ens på begge sider, så effekten udebliver. Lokalrådet skriver i indsigelsen, at argumentationen er for svag – målingerne bakker ikke teorien op. Skal det virke efter hensigten, skal der en meget stor åbning eller en decideret bro til, for så bliver vindpåvirkningen pludselig en faktor.
”… HVOR SOLEN ALDRIG SKINNER”
Økonomien berøres kun periferisk i udviklingsplanen, og det står hen i det uvisse, hvordan alt dette skal finansieres. ”Intet er gratis”, skriver lokalrådet. ”Vi håber, at Odder Kommune udviser ansvarlighed og prioriterer andre projekter højere – der er områder nok, der trænger”.
Lokalrådet understreger, at “vi er ikke imod udvikling. Men den skal ske på beboernes og naturens præmisser, baseres på et grundigt og kompetent forarbejde, der forholder sig til virkeligheden. Udviklingen skal ikke styres fra et kontor, hvor solen aldrig skinner, af en virkelighedsfjern kommerciel interesseorganisation.